Wereld Menopauzedag 2015

Thema: De Overgang en het ouder wordende Brein

Bij het ouder worden neemt het risico op verlies van geheugen en andere hersenfuncties toe. Goed nadenken, concentreren, onthouden of meerdere dingen tegelijk goed doen wordt lastiger. De overgang is een periode waarin sommige vrouwen merken dat zij vergeetachtig worden, maar dit is geen blijvend gevolg van de overgang. Ontregeling door overgangsklachten zoals slecht slapen, vermoeidheid en stemmingswisselingen is een betere verklaring voor het minder goed functioneren van deze vrouwen.

Na de overgang, zal de voortschrijdende veroudering gepaard gaan met gebreken. Maatregelen die het gezond ouder worden bevorderen, dragen ook bij aan de gezondheid van de hersenen. Wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat activiteiten die de hersenfuncties stimuleren zoals werk en lichaamsbeweging, de effecten van veroudering op het brein helpen voorkomen. Vooral als deze activiteiten gecombineerd worden, blijven hersenfuncties langer intact en is er minder risico op dementie.

Hoe kunnen wij de gezondheid en het goed functioneren van het brein verbeteren?

De International Menopause Society (IMS) heeft dit jaar aanbevelingen gedaan die door vrouwen zelf kunnen worden opgevolgd en voortkomen uit recente wetenschappelijke onderzoeken.

Voeding en leefstijl

  • Het Mediterrane dieet met extra toevoeging van olijfolie of noten en rijk aan anti-oxidanten zou de achteruitgang van het ouder wordende brein vertragen en hersenfuncties verbeteren met 10-20%. Extra soja isoflavonen bij dit dieet zou verbetering geven van het geheugen, vooral het visuele geheugen (het onthouden van zichtbare zaken), mits het gebruik start kort na de menopauze.
  • Gebrek aan vitamine D wordt geassocieerd met geestelijke achteruitgang bij ouderen. Aangeraden wordt om extra vitamine D te gebruiken door o.a. vette vis (zalm, sardines, makreel), eieren en ontbijtgranen te eten.
  • De verschillende B-vitamines zijn indirect van invloed op de gezondheid van de hersenen, deze komen vooral voor in kip, kalkoen, varkensvlees, lever, zalm, kabeljauw, hele graansoorten (havermout, tarwekiemen, bruine rijst), eieren, melk, kaas, soja bonen, pinda’s, aardappelen, broccoli, spruitjes, spinazie, asperges, (kikker)erwten.
  • Combinatie van lichamelijke en geestelijk stimulerende activiteiten komt de gezondheid van de hersenen bij ouderen ten goede. Onderzoek heeft aangetoond dat 6 maanden van Tai Chi oefeningen verschillende hersenfuncties en het geheugen verbeteren.
  • Minder roken en alcohol, regelmatige lichaamsbeweging en aandacht training kunnen achteruitgang van het brein kunnen voorkomen.

Geestelijk stimulerende activiteiten en sociale interacties in netwerken

Het is aangetoond dat het brein scherp blijft door denksporten, het meedoen aan spelletjes zoals schaken, het leren van een vreemde taal, bespelen van een muziekinstrument, of voorlezen. Vooral als het sociale netwerk groot is en men verschillende activiteiten met anderen samen kan doen of aanleren, lijkt er minder geestelijke achteruitgang en dementie te ontstaan.

Menopauzale hormoontherapie (MHT)

Hormoontherapie verlicht de hinder van overgangsklachten en draagt bij aan het welbevinden van vrouwen. Het risico op het krijgen van bepaalde chronische aandoeningen na de overgang wordt kleiner, vrouwen worden gezonder ouder. Dit resultaat komt het best tot uiting als de hormoonbehandeling start binnen 10 jaar nadat de vrouw in de overgang raakt

Top 10 tips tegen geheugenverlies op latere leeftijd:

  1. Voeding: Mediterraan dieet met extra olijfolie en anti-oxidanten
  2. Extra Vitamine B en D toevoegen bevorderen de gezondheid, ook van de hersenen
  3. Andere supplementen zoals soja isoflavonen starten bij de overgang
  4. Lichamelijke activiteiten zoals stevig wandelen verlagen het risico op dementie
  5. Aandacht training (Mindfulness) en Tai Chi oefeningen kunnen het geheugen verbeteren
  6. Beperk alcohol gebruik, niet meer dan 2 eenheden per dag
  7. Stop met roken en bevorder zo de gezondheid van de hersenen
  8. Geestelijke activiteit en denksporten stimuleren het brein
  9. Sociale en creatieve uitwisseling met anderen behoudt en verbetert hersenfuncties
  10. MHT verlicht overgangsklachten, verbetert de kwaliteit van leven, voorkomt chronische aandoeningen op latere leeftijd