Thema Heart Health Matters

Ditmaal staat de gezondheid van het hart centraal op de dag waarop international aandacht is voor de overgang en bijbehorende veranderingen. Hoewel de overgang een natuurlijk proces betreft kan de afnemende hormoon productie door de eierstokken aanleiding geven tot klachten. De kansen op het krijgen van hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, een beroerte of hartaandoeningen nemen bij vrouwen vooral toe na de overgang. Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nr 1 bij vrouwen.

Voorlichting en Preventie zijn van groot belang.

Extra risico op hartziekten komt o.a. door:

  • leeftijd boven 55 jaar
  • vroege overgang of na verwijdering van beide eierstokken
  • te hoge bloeddruk
  • te hoog cholesterol
  • suikerziekte of voorstadium daarvan
  • roken
  • teveel alcohol (regelmatig meer dan 2 glazen per dag)
  • overgewicht of ongezond dieet
  • te weinig lichamelijke activiteiten (minder dan 30 minuten per dag)
  • familieleden met hartziekten op jonge leeftijd (vrouwen voor 60e jaar, mannen voor 50e jaar)

TOP 10 aanbevelingen om hartziekten te voorkomen

De meeste risico’s op het krijgen van hartaandoeningen zijn te verkleinen door de volgende leefstijl aanpassingen en adviezen.

  1. Stop met roken en vermijd passief meeroken, het zijn potentieel dodelijke activiteiten
  2. Matig alcohol gebruik van 1-2 glazen per dag kan 30% afname van het risico op hartziekten geven; meer dan deze hoeveelheid alcohol nuttigen is juist risico verhogend
  3. Aerobic oefeningen op tenminste 5 dagen per week gedurende 30 minuten per dag kunnen de risico’s op suikerziekte en hartaandoeningen met een derde verminderen. Ook kan daarmee een gezond gewicht worden bereikt en behouden
  4. Gezonde vezelrijke voeding met minder suiker, weinig vet en 5 porties met hetzij fruit, noten, groenten of vis per dag vermindert de risico’s op hartziekten met 25%. Ook het zgn Mediterrane dieet leidt tot minder hartziekten. Voedingsupplement met bewezen effect bij verhoogd risico op hartziekten is vitamine B3; magnesium helpt bij verlagen van te hoge bloeddruk
  5. Werk aan een gezond gewicht o.a. door overgewicht te bestrijden of te voorkomen; overleg met een diëtist als het niet lukt op eigen kracht
  6. Overweeg gebruik van hormoontherapie om overgangsklachten te bestrijden en hartziekten te voorkomen, dit voordeel geldt vooral voor vrouwen jonger dan 60 jaar. Onderzoek toont dat de overige voordelen van hormoontherapie voor de meeste vrouwen onder de 60 jaar ruimschoots opwegen tegen de risico’s
  7. Hoge bloeddruk is de best behandelbare risicofactor voor hartziekten; daarmee daalt het risico op een beroerte met 30-40% en wordt het risico op een hartinfarct 20-25% lager. Bij een goed behandelde bloeddruk neemt het risico op hartfalen af met 50%.
  8. Verlaging van te hoog cholesterol, hetzij met aanpassingen in de voeding en leefstijl, of door middel van medicijnen. Informeer bij de diëtist of huisarts, of kijk op de website van de Hartstichting: https://www.hartstichting.nl/vrouwen of https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoog-cholesterol
  9. Verminder stress, zorg voor goede balans tussen werk en ontspanning. Het blijkt dat daarmee betere doorbloeding van de hartspier wordt bevorderd. Degenen die al eerder hartproblemen hadden, lopen zo minder risico op herhaling
  10. Vraag advies aan de artsen, hartspecialisten of andere zorgverleners die u bezoekt als u klachten hebt of vragen naar aanleiding van deze informatie. U bent erbij gebaat als u weet hoe hartziekten kunnen worden voorkomen.